Het is 20 november 2015. Ik sluit mijn ogen. De komende 7 dagen leef ik in complete stilte tussen de monniken. Het is de dag dat ik me laat onderdompelen in de wereld van het mediteren. Wil jij leren mediteren? Ben je benieuwd hoe een meditatie retraite is? Lees hoe ik 7 dagen in complete stilte tussen de monniken leefde.

Hoe het allemaal begon

Waarom ging ik 7 dagen in stilte doorbrengen? Een veel gestelde vraag toen ik na 7 dagen rust terug keerde op aarde. Het voelde letterlijk alsof ik van de aardbodem verdwenen was.

Ik ben altijd iemand geweest zonder zelfvertrouwen. Nadat ik mijn faalangst wist te overwinnen, van verlegen jongen uitgroeide tot inspirator, werd uitverkozen tot Beste Student van mijn lichting en mijn droomreis door Zuidoost-Azie maakte, wist ik voldoende. Inspireren is mijn passie. Het is mijn missie om jou inzicht en inspiratie te geven zodat je bewust aan je eigen succes en geluk kunt werken.

De meditatie retraite in Thailand zou de afsluiting van mijn droomreis worden. Ik wilde mijn lichaam beter leren kennen en met die kennis andere mensen inspireren. In mijn rol als online mindset coach is mediteren een belangrijk hulpmiddel om het zelfvertrouwen van mensen te verhogen.

Tijdens het einde van mijn backpackavontuur kwam ik in Thailand aan. De ideale plek om meer over het Boeddhisme en mediteren te leren. Hier vond ik de plek waar ik mijn eerste meditatie retraite deed. Ik leerde van de monniken levenslessen die ik nu met je wil delen.

Nieuwe Levenslessen – Mijn Eerste Meditatie Retraite

Koh Samui heette het eiland. Terwijl andere toeristen aan het strand lagen, ging ik de bergen in. Op deze berg leefden een paar monniken in stilte. En in de komende 7 dagen ging ik in complete stilte mediteren.

Meditatie of straf: Strenge Regels

Voor zeven dagen mag ik niet praten, lezen, schrijven, muziek luisteren, dieren doden (helaas ook geen muggen….) en alleen in de ochtend om 7:30 (ontbijt) en 11:30 (lunch) eten. Ik kijk het meeste op tegen het weinige eten.

We trainen van 4:30 tot 21:30. Elk (half)uur volgen we een schema met daarin zittende meditatie, lopende meditatie, groepsmeditatie, zang, klusjes en loving kindness meditatie. Ja, de lijst is nog langer maar dit zijn wel de belangrijkste punten!

De eerste bel om 4:30: de start van de meditatie retraite

Mijn grootste mentale uitdaging van mijn backpackreis staat op het programma. Ik voel de spanning opborrelen en dan ringelt de bel om 4:30 (DINGDONG!). We zijn begonnen….!

Ik kan heel veel vertellen over mijn meditatie retraite, maar dat rijkt te ver voor dit blog. Hier kun je mijn complete meditatie ervaring lezen. In dit artikel hou ik me beperkt tot de levenslessen van de monniken en de tips om meditatie in je dagelijks leven te verankeren.

Leren mediteren valt nog niet mee

Tijdens de meditatie vertelde één van de monniken me om geduldig te blijven.  Ik moest denken aan één van de quotes die ik voor deze tijd las:

‘Luister naar de stilte, want in de stilte hoor je alles’

Ik luisterde naar de monnik om het mediteren zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Ondertussen vervloekte ik hem in mijn gedachten (niet echt Boeddhistisch, ik weet het), maar na twaalf uur mediteren werd ik gek. Toch bleef ik luisteren naar de monnik. ‘Wees geduldig’, zei de monnik. Ik deed precies wat hij zij.

Mijn ademhaling moest ik meerdere keren aanpassen in tempo en snelheid. Eerst in de natuurlijke houding: ademen zoals ik dat altijd deed. Later afgewisseld met rustige en snelle ademhaling.

De kracht van ademhaling

Tijdens de afwisselingen in de ademhaling kreeg ik een eye-opener. Telkens als ik snel ging ademen voelde ik me snel benauwd worden. En ja, dat is vrij normaal. Het contrast met het rustige ademhalen was echter zo groot dat het me nu pas opviel hoeveel belangrijk je ademhaling is.

Ik bleef me concentreren op mijn ademhaling. En hoe moeilijk dit ook was, ik bleef volhoude. Het was het enige advies dat de monniken gaven. Na twee dagen werd ik licht in mijn hoofd. En het duurde niet lang meer voordat mijn hoofd en lichaam losgekoppeld werden. Althans, zo voelde het. Nu wist ik dat ik mij in een hoger bewustzijn bevond.

In dit hoger bewustzijn voelde het alsof ik één was met de natuur. Complete rust. En in feite was dat ook zo. Ik ontdekte dat meditatie levensenergie en rust geeft. Door je focus op je ademhaling te leggen krijg je controle over je gedachten en gevoelens. De kracht van Anapanasatimeditatie.

Aandachtigheid van de Ademhaling: Anapanasatiemeditatie

Letterlijk vertaald betekent anapanasati ‘Aandachtigheid van de Ademhaling’. Het is een vrij onbekende meditatievorm. Bij het mediteren kun je in hoofdlijnen twee meditatievormen van elkaar onderscheiden:

  1. Bij deze meditatievorm is je focus gericht op één voorwerp of activiteit. De meest gebruikte vorm is de focus op de ademhaling. Daarmee is deze vorm van mediteren vrij simpel, omdat je iets observeert wat je van nature altijd al bij je hebt: je ademhaling. In de praktijk is het echter moeilijk om je focus bij de ademhaling te houden.
  2. Letterlijk vertaald wordt Vipassana ook wel inzichtsmeditatie genoemd. Dit is de bekendste meditatievorm, gericht op zelfobservatie. Je observeert jouw gevoelens en laat deze komen en gaan. Over het algemeen ervaar je in het begin negatieve gevoelens, zoals frustratie, negativiteit, woede, haat, hebzucht of angst. Door te mediteren ben je in staat om je gedachten te veranderen. En met je gedachten stuur jij je gevoelens aan. Tijdens het mediteren word je rustiger waardoor je beter inzicht krijgt in wat je doet. En met dat inzicht ontwikkel je wijsheid en liefde. Je accepteert de gevoelens zoals je die hebt.

Vipassanameditatie heeft de afgelopen decennia flink aan populariteit gewonnen. De meeste meditatie retraites richten zich op deze meditatievorm. Voor Vipassana ben je een goede ademhaling nodig en die basis leer je met Anapanasati. Daardoor leer jij je beter te concentreren (op je ademhaling) en kun je eerder in een meditatieve staat komen om Vipassana te trainen.

Levenslessen en tips van monniken: dagelijkse toepassing van meditatie

Aan het einde van de meditatie retraite gaven de monniken mij nog een paar levenslessen. Handige tips die je helpen om het mediteren in de dagelijkse praktijk toe te passen. Hieronder deel ik de belangrijkste meditatietips met je:

  1. Vind je meditatiespot. Dit moet een plek zijn waar jij altijd in rust en stilte kunt mediteren.
  2. Mediteer elke dag. Begin met 1 minuut per dag. Maak het een gewoonte. Dus DOEN. In deze gratis minicursus leer je hoe je binnen dertig dagen je gewoontes kunt veranderen.
  3. Maak het niet moeilijker dan het is. Meditatie is concentratie zonder iets te doen. Niet meer en niet minder. En daarvoor heb je alleen jouw lichaam en een rustige omgeving nodig. Kies je favoriete houding. En ontspan.
  4. Als beginner kan een begeleide visualisatie of meditatie fijn zijn. Je kunt hier veel voorbeelden van op internet vinden. Of bekijk deze begeleide visualisatie.

De kracht van meditatie is het grootste als je er elke dag voor gaat zitten. Ook al is het maar 1 minuut. Het helpt. Veel succes!

Wat doe jij om meditatie tot een gewoonte te maken? Laat het mij weten in onderstaande reactie!

 

Over Leroy

Leroy Seijdel is de enige tijdgever van Nederland. Hij geeft je de tijd om tijd te nemen voor jezelf. Het is zijn missie om jou inzicht en inspiratie te geven in wat je écht wilt, je missie, zodat je bewust aan je eigen succes en geluk kan werken.

Gedurende zijn studie, werk en reis door Zuidoost-Azië heeft hij jarenlange ervaring opgedaan in dit vakgebied. In 2015 werd hij verkozen tot Beste Student Bedrijfskunde MER. Ondertussen coachte hij honderden mensen, van directeuren tot studenten, naar een succesvol en gelukkig leven. Hij is een Personal Development Teacher en helpt mensen verder in hun persoonlijke ontwikkeling en mindset.

Lees meer over Leroy: www.leroyseijdel.nl
Tags: